maanantai 9. toukokuuta 2016

Tähtää tulevaisuuteen!

Tulevaisuus ei ole ennalta määrätty;
Mitä tulevaisuudesta ajattelemme ja miten tässä hetkessä toimimme vaikuttaa siihen, 
millaiseksi tulevaisuus muodostuu.

Tämä ajatus, jonka mukaan me kaikki tämänhetkisillä päätöksillämme ja valinnoillamme muovaamme omaa, koko yhteis- ja ihmiskuntamme tulevaisuutta on ollut minulle kiehtova.  Jopa niin kiehtova, että olen nyt opiskellut tulevaisuudentutkimusta Turun Yliopistolla jo lähes vuoden. 

Lopputyötäni varten minua kiinnosti selvittää mitä varhaisnuoret ajattelevat tulevaisuudesta ja siitä oikeudesta (ja vastuusta) joka heillä tulee olemaan lähitulevaisuuden vaikuttajina ja päätöksentekijöinä. Olen myös itse Kultsin kasvatti ja olinkin iloinen kun sain luvan tulla pohtimaan näitä ajatuksia juuri Kultarannan koululaisten kanssa! Kiitos Riitta ☺

Vietin siis muutaman tunnin yhdessä 6-luokkalaisten kanssa seuraavien aiheiden ja aktiviteettien parissa:

- Tulevaisuuteen luotaava kysely
- Tulevaisuustyöpaja, jossa tutkimme tämänhetkisten päätöksien tahallisia ja tahattomia vaikutuksia tulevaisuuteen 
- Luova harjoitus, jossa mietimme mikä on oma toivottava tulevaisuus ja miten tässä hetkessä toimimalla voin itse vaikuttaa sen toteutumiseen

Eli, suurkiitos 6-luokkalaisille! Arvostan, että sain kuulla ja lukea teidän mietteitänne.  Teillä on hienoja ajatuksia, ideoita ja arvoja, jotka varmasti kantavat teitä elämässä pitkälle! Upeaa kesää ja tsemppiä yläasteen valloitukseen ensi syksynä!

Tulevaisuudella on väliä. Kehottaisin siis meitä jokaista pysähtymään aika ajoin ja miettimään omia tekojamme, päätöksiämme ja niiden taustalla olevia arvoja: Jos kaikki tekevät niin kuin minä, onko maailma silloin vielä hyvä paikka minulle itselleni ja muille?

Iloisin kevät- ja tulevaisuusterveisin,

Iida Hokkanen



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti